Praktische Informatie

 

Op deze pagina vindt u alle praktische informatie die u nodig heeft als u cliënt bij ons bent.   


Verblijf

 

Lees meer

 

 

Zorg

 

Lees meer

 

 

Huisregels

 

Lees meer

 

Afspraken zorgverzekeraars

Het is voor u van belang te weten met welke zorgverzekeraars wij afspraken hebben gemaakt. Zo kunt u beoordelen of uw zorgkosten vergoed worden of niet. Hier leest u met welke zorgverzekeraars wij een overeenkomst hebben gesloten en met wie we nog in onderhandeling zijn.    
Lees meer

Algemene voorwaarden

Op onze zorg en behandeling zijn voorwaarden van toepassing. Op het
moment dat u zorg en behandeling van ons ontvangt, ontstaat een overeenkomst en stemt u in met deze voorwaarden. Lees meer

Cliëntportaal

Met het cliëntportaal heeft u en/of uw wettelijk vertegenwoordiger 24 uur
per dag toegang tot het online cliëntdossier. U kunt op elk moment en zelfstandig uw eigen zorgplan en rapportages lezen. Lees meer. 

Cliëntenraad

In de Cliëntenraad krijgen cliënten of hun vertegenwoordigers de kans om
mee te praten en mee te beslissen over zaken die hen aangaan. Ook u kunt
uw mening kenbaar maken via de Cliëntenraad. Lees meer.

Familieparticipatie 

We vinden het belangrijk om familie en vrienden actief bij het leven van de cliënten te betrekken. Zij kunnen zo vaak langskomen als ze willen
(alleen op het GRZ zijn er bezoektijden). Gelijkwaardige samenwerking met familie vinden wij erg belangrijk. Zij krijgen de ruimte om u te helpen met de dingen die u graag wilt. 

Financiering

DBC
DBC betekent 'diagnose-behandelcombinatie'. Het is een code van negen
cijfers die iets zegt over de inhoud van de zorgactiviteiten, zoals
diagnostisering, behandelingen en controles. Een DBC geeft dus informatie
over het totale zorgtraject en alle verrichtingen. Alle prestaties die te declareren zijn, worden uitgedrukt in zogenaamde DBC-zorgproducten. 

Indicatie

Voor de meeste zorg en behandeling heeft u een indicatie nodig. Samen
met u bekijken wij of u misschien een indicatie moet aanvragen bij
het Centrum Indicatiestelling Zorg (Wlz), uw gemeente (Wmo) of uw zorgverzekeraar (Zvw). Indien nodig helpen wij u met het aanvragen van
de indicatie.

Klachten

Wanneer u een klacht heeft, dan gaan we graag met u in gesprek om
de oorzaak van uw onvrede weg te nemen. U kunt uw klacht het beste eerst bespreken met de betrokken medewerker(s) ofde leidinggevende. Vaak lukt
het om in goed overleg tot een oplossing te komen. De medewerker/ leidinggevende kan u ook verwijzen naar de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris werkt bij Zonnehuisgroep Noord en kent de organisatie goed, maar is geen directe collega van de medewerkers die de zorg en diensten verlenen. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en kan u ondersteunen en bemiddelen bij de afhandeling van de klacht. Lees meer. 

Mantelzorg

Mantelzorgers zijn erg belangrijk bij de zorgverlening. Wij betrekken uw mantelzorger(s) altijd bij de zorg. Zij kunnen u ondersteunen in de kwaliteit van leven (alleen op het GRZ zijn er bezoektijden). Bij het eerste gesprek bespreken wij wat de mantelzorger voor u en ons kan betekenen. Dit leggen we ook vast in het zorgplan. Op de website www.mantelzorg.nl kunnen mantelzorgers informatie en advies vinden over mantelzorg.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Iedereen met recht op zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz) kan gratis
hulp krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Hij of zij denkt
met u mee en kan ondersteunen bij het regelen van langdurige zorg. De cliëntondersteuner luistert goed naar uw wensen en bespreekt waar u
zorg of ondersteuning kunt krijgen. Het kan een cliëntondersteuner zijn van: Menzis ZorgkantoorMEE Groningen of het Adviespunt Zorgbelang Groningen. 

Privacy

Om goede zorg te kunnen bieden hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Daarbij kunt u denken aan adresgegevens en informatie over lichamelijke klachten, ziektebeelden of medicijnen. Deze gegevens leggen wij niet alleen vast, wij communiceren ook hierover met u en direct betrokkenen. Direct betrokkenen zijn bijvoorbeeld uw naasten, huisarts, verzekeraar of andere instanties. Deze communicatie vindt alleen plaats als u toestemming geeft of als we dat wettelijk verplicht zijn. Wij vinden het belangrijk om op een veilige en correcte manier mee met uw gegevens om te gaan. Op de pagina Informatiebeveiliging en privacy leest u meer over privacy van uw persoonsgegevens en wat wij doen om uw privacy te beschermen.

Vrijwilligers

Er zijn vrijwilligers actief bij Zonnehuisgroep Noord en daar zijn wij heel blij mee. Zij ondersteunen bijvoorbeeld bij de huiskamers en bij activiteiten. Vrijwilligers zijn altijd welkom. De zorg kan altijd ondersteuning gebruiken bij koken, bakken, wandelen en overige activiteiten. 

Wie betaalt wat?

Hoe wordt uw zorg- en dienstverlening van Zonnehuisgroep Noord
betaald en wat betaalt u zelf? De zorg- en dienstverlening die
Zonnehuisgroep Noord u biedt wordt op verschillende manieren betaald.
Dat kan vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw). Tenslotte
is het mogelijk dat u een deel of alles zelf betaalt. Lees meer.